Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

CCN-2013-4

Maximale Myokardischämie in Vergleich zu Adenosin | Maximal Myocardial Ischemia Compared with Adenosine

Ausgabe 4 - Number 4 · 2013 www.ccn-info.comwww.ccn-info.comwww.ccn-info.com REGADENOSON MAX CCCCCCathlab &athlab &athlab &athlab &athlab &athlab & CCCCCCardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascular NNNNNNewsewsewsewsewsews CCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCN Zur Beurteilung der funktionellen und prognostischen Wirksamkeit ei- ner Koronarstenose im „grauen Bereich“ (> 50% und < 90%) ist das Herbeiführen einer maximalen Hyperämie Voraussetzung. Im Gegen- satz zu Adenosin ist Regadenoson, ein selektiver Rezeptorantagonist, als Bolusinjektion anwendbar. Ziel der vorliegenden Untersuchung war ein Vergleich beider Methoden und darüber hinaus die Messung der Dauer der maximalen Hyperämie. Hierbei zeigte sich zwischen Adenosin und Regadenoson (unabhängig vom Verabreichungsweg) eine sehr enge Korrelation. Auch die Reproduzierbarkeit der Regade- noson-Injektionen war sehr hoch. Im Gegensatz zur Adenosininfusi- on war die Dauer der maximalen Hyperämie mit Regadenson nach Bolusinjektion sehr unterschiedlich und schwankte zwischen 10 Se- kunden bis 10 Minuten. Lediglich bei 35% der Patienten dauerte die maximale Hyperämie länger als 3 Minuten. Wiederholte Bolusinjek- tionen von Regadenoson waren unproblematisch, AV-Blockierungen waren seltener als bei Adenosin. Induction of maximal hyperemia is a prerequisite for assessing the functional and prognostic efficacy of coronary stenosis in the “gray area” of > 50% and < 90% stenosis. Unlike adenosine, regadeno- son, a selective receptor antagonist, can be used as a bolus injection. The aim of this study was to compare the two methods and also measure the duration of maximal hyperemia. A very close correlation was found between adenosine and regadenoson (independent of the route of administration). The reproducibility of the regadenoson in- jections was also very high. In contrast to the adenosine infusion, the duration of maximal hyperemia was very variable with regadenoson after bolus injection, varying between 10 seconds and 10 minutes. Maximal hyperemia lasted longer than 3 minutes in only 35% of the patients. Repeated bolus injections of regadenoson were unproble- matic and AV block occurred more seldom than with adenosine. REGADENOSON MAX: Maximale Myokardischämie in Vergleich zu Adenosin REGADENOSON MAX: Maximal Myocardial Ischemia Compared with Adenosine 38

Seitenübersicht