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ePaper - CCN Ausgabe - Number 2013-3

Erhöhen Hypoglykämien das kardiovaskuläre Risiko? | Does Hypoglycemia Increase the Cardiovascular Risk?

Ausgabe 3 - Number 3 · 2013ORIGIN www.ccn-info.comwww.ccn-info.comwww.ccn-info.com CCCCCCathlab &athlab &athlab &athlab &athlab &athlab & CCCCCCardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascular NNNNNNewsewsewsewsewsews CCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCN Die ORIGIN-Studie (Outcome Reduction with an Initial Glargine Intervention; randomisierte, prospektive „Landmark-Study“; 12.537 Menschen mit Prädiabetes/frühem Typ 2 Diabetes, hohem kardiovas- kulären Risiko; mittlere Beobachtungsdauer 6,2 Jahre) zeigte, dass die frühzeitige Therapie mit dem Basalinsulin Glargin bei normna- hem Nüchternblutzucker (< 95 mg/dl bzw. < 5,3 mmol/l) im Ver- gleich zur Standardtherapie kardiovaskuläre Ereignisse nicht erhöht. Schwere Hypoglykämien (Blutzucker < 36mg/dl oder Notwendigkeit einer Fremdhilfe) allerdings verstärken vor allem bei kardiovaskulä- ren Hochrisikopatienten mit Dysglykämie das Risiko für kardiovasku- läre Ereignisse. Obwohl mit Insulin Glargin häufiger sowohl schwere als auch leichte Hypoglykämien (Blutzucker < 54mg/dl) auftraten, war das relative Risiko des kardiovaskulären Outcome mit Hypogly- kämie bei Insulin Glargin behandelten Patienten niedriger als mit Standardtherapie. The ORIGIN study (Outcome Reduction with an Initial Glargine Inter- vention; randomized, prospective “landmark study”; 12,537 patients with prediabetes/early type 2 diabetes, high cardiovascular risk; mean observation period 6.2 years) demonstrates that early therapy with basal insulin glargine for near-normal fasting blood sugar (< 95 mg/dl and/or < 5.3 mmol/l) does not increase cardiovas- cular events in comparison with the standard therapy. Severe hypo- glycaemic episodes (blood sugar < 36mg/dl or requiring external assistance) do however increase the risk of cardiovascular events, especially for high-risk cardiovascular patients with dysglycemia. Alt- hough both severe and slight hypoglycaemic episodes (blood sugar < 54mg/dl) were more common with insulin glargine, the relative risk of the cardiovascular outcome with hypoglycaemia was lower in patients treated with insulin glargine that with standard therapy. ORIGIN:ErhöhenHypoglykämiendasRisiko fürkardiovaskuläreEreignisse? ORIGIN: Do Episodes of Hypoglycemia Increase the Risk of Cardiovascular Events? 16

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