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ePaper - CCN Ausgabe - Number 3/2011

Ausgabe 3 - Number 3 · 2011 ISAR-REACT 4 www.ccn-info.comwww.ccn-info.comwww.ccn-info.com CCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCNCCCCCCurrenturrenturrenturrenturrenturrent CCCCCCardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascularardiovascular NNNNNNewsewsewsewsewsews Das direkte Antithrombin Bivalirudin wird oft als Alternative zur Kombination von Abciximab/Heparin bei PCI von Patienten mit ACS angesehen. In die vorliegende Multicenter-Studie wurden 1721 Pat. aufgenommen, die ein positives Troponin oder eine erhöhte CK-MB aufweisen mussten. Der primäre Endpunkt war als Tod, grossem Myokardinfarkt (MI), dringender erneuter Revaskularisation des Zielgefässes innerhalb von 30 Tagen definiert und schloss grössere Blutungen (studieneigenen Definition !) mit ein. Die Thrombuslast war kein Einschlusskriterium. Die Studie war als Überlegenheitsstudie für Abciximab/Heparin geplant. Bei vergleichbaren Ausgangspara- metern beider Gruppen wurde der primären Endpunkt nicht erreicht, dieser war mit 10,9% für Abciximab/Heparin vs. 11,0% für Bivaliru- din identisch. Grössere Blutungen waren unter Abciximab/Heparin mit 4,6% vs. 2,6% für Bivalirudin signifikant höher. Andererseits wa- ren grössere Blutungen nach den internationalen TIMI Kriterien mit 2,2% für Abciximab/Heparin vs. 1,9% für Bivalirudin (bei einem 95% Konfidenzintervall von 0.61–2.31) nicht signifikant unterschiedlich. ISAR-REACT 4: Bivalirudin vs. Abciximab bei NSTEMI-PCI The direct antithrombin bivalirudin is often viewed as an alternative to the combination of abciximab/heparin during PCI in patients with ACS. In this multicenter study of 1,721 patients were enrolled with a positive troponin or elevated CK-MB. Excluded were patients with renal insufficiency (GFR < 30 ml/min). The primary composite end- point was defined as death, large myocardial infarction (MI), urgent target vessel revascularization repeated within 30 days and included major bleeding (study‘s own definition!). The presence of a visible thrombus was not an inclusion criteria. The study was designed as a superiority study for abciximab/heparin. At comparable baseline parameters for both groups, the primary endpoint was not met: 10.9% for abciximab/heparin vs. 11.0% for bivalirudin were practi- cally identical. Major bleeding with 4.6% among abciximab/heparin vs. 2.6% for bivalirudin was significantly higher. On the other hand, according to international TIMI criteria major bleeding with 2.2% for abciximab/heparin vs. 1.9% for bivalirudin (with a 95% confidence interval of 0.61-2.31) was not significantly different. ISAR-REACT 4: Bivalirudin vs. Abciximab in NSTEMI-PCI 21